Stevnestart pinseaften for Arvakur

Lokallaget Arvakur ser med glede fram til stevne pinseaften på hjemmebane.

Etter et par måneder med stevnestopp over hele landet, gleder lokallaget Arvakur seg til å arrangere vårens første stevne, Vårmesterskapet, på Svarstad i Larvik kommune, lørdag 30. mai.

Opprinnelig skulle stevnet gått av stabelen i april, men koronatiden satte en stopper for det. Nå har myndighetene lettet på restriksjonene, og stevner med inntil 50 personer er tillatt. Stevneleder i Arvakur, Laila Aakre, forteller at de hadde vurdert videokonkurranser, men da det ble åpnet for stevner igjen, synes de det fristet mer. Helst ville de ha stevnet så snart som mulig, gjerne allerede på «himmelspretten»:
– Men det er mye som må avklares med mange mennesker. Heldigvis hadde vi mye på plass med tanke på premier og klasser, siden vårmesterskapet var planlagt allerede i april. Vi måtte bare gjennomgå og redigere invitasjonen noe.

Detaljert informasjon om hvordan konkurransen skal gjennomføres, ønsker stevnelederen ikke gå ut med foreløpig:
– Når vi ser hvor mange som melder seg, kan vi si mer om det. Alle som melder seg på skal oppleve at smittevernhensyn er ivaretatt, og hver og en skal få informasjon på forhånd. 50 mennesker høres kanskje ut som et greit antall, men trekker man ut de som må være til stede i tillegg til de startende, er det ikke sikkert det er så mange plasser igjen. For å få plass til så mange som mulig, hvordan løser vi det?

For å få alle brikkene på plass, er påmeldingsfristen satt i ekstra god tid før stevnet, slik at arrangørene har nødvendig tid til alle forberedelsene til stevnedagen.

Puljer erstatter klasser
Slik stevneledelsen ser for seg gjennomføringen i dag, vil de dele de startende inn i puljer, og ikke klasser. De ser for seg stevnedagen delt i to, med en pulje før lunsj, og en etter lunsj. Det handler om å gjøre det praktisk og gjennomførbart for deltakerne samtidig som smittervernhensyn er ivaretatt:
– I utgangspunktet kan det være flere som reiser sammen som er i forskjellige klasser. Med en todeling av stevnedagen, vil vi , tømme stevneområdet i lunsjen, før vi får inn deltakerne til andre pulje. Det blir i prinsippet som på restaurant med flere bordsettinger. Det blir også en avveieing mellom hvor mange som må hjelpe til, og hvor mange er det plass til. Vi har valgt å ikke begrense påmeldingen, men vil følge med på Sporti.no. Puljevis gjennomføring vil for eksempel være at en deltaker rir T7, mens neste i samme gruppe for eksempel kan ri T1. Vi må ta hensyn til at vi får pause mellom hver hest.

Ingen finaler
Stevnet blir gjennomført uten finaler. Resultatene blir lagt ut på facebook og sendt til deltakerne via e-post, og premier og sløyfer blir sendt med posten.
– Det handler om at deltakerne må kjøre hjem når alle i samme pulje er ferdige, forklarer Aakre.
Hun sier videre at de kunne vurdert å ha stevnet over to dager, men da kommer problematikken med oppstalling inn.
– Nå ville vi bare komme i gang, og få aktivitet igjen, få liv og røre i miljøet, vi synes det var viktig. Vi prøver oss på dette stevnet, så får vi se hva som skjer etter 15. juni.

Adgangen til stevneområdet er godt tilrettelagt for pålagt kontroll med hvem som kommer og går. 

Nøye kontroll
I følge NRYFs koronavettregler for gjennomføring av stevner, må stevnearrangør til enhver tid ha oversikt over hvem som befinner seg på stevneplassen.
– Under påmeldingen er det derfor også obligatorisk å opplyse hvem som skal være med deltakerne på stevnet.
Ettersom det kun er én vei som fører inn til stevneområdet, ser arrangørene det ikke som noe problem å opprettholde denne kontrollen og oversikten.

Smittevernansvarlig
Arrangørene vil utnevne en person til å ha ansvar for smittevern.
– Det holder ikke med stevneleder, en person må ha det som sitt ansvar for å følge opp under oppvarming, at det ikke er fler enn det skal være der, på parkering, og kan vi bruke luftegårdene? Når det gjelder dommerne, sitter de uansett med god avstand. Vi er kjent med at enkelte arrangører ikke benytter seg av skrivere, så det kan kanskje være en mulighet hos oss også.
For sekretariatet blir det en annerledes stevnedag:
– Sekretariatet må være veldig på, siden vi ikke kjører hver sin klasse men puljevis. I sekretariatet har vi vanligvis en person som er ansvarlig for icetest, en speaker og en som skriver backup. Sistnevnte kan sitte på utsiden, sier stevneleder.
Når det gjelder speaker og icetest-ansvarlig, vil dette også løse seg:
– Der har vi plass nok til å ha avstand, sier Aakre.

Antibac og såpe
Arrangørene lover gode sanitære forhold. Hygienen vil være høyt prioritert på toaletter, med tilgang både til antibac og såpe.
– Vi vil også legge til rette for antibac flere steder ute på stevneområdet. Man føler seg straks litt tryggere når man ser at folk rundt seg også tar en antibac-dusj i ny og ne.

Kiosk
Også når det gjelder kiosk, er smittevern en viktig faktor. Salget vil skje gjennom en luke, forteller stevnelederen:
– På innsiden av kiosken må vi også tenke smittevern. Der tenker vi at familiemedlemmer fra samme husstand kan være sammen. Men dette er også noe vi må bruke tid på å få på plass.

Laila Aakre synes det blir godt å komme litt i gang, og ønsker konkurransesugne islandshestryttere velkommen til stevne:
– Det virker som om vi ikke har hatt stevner på veldig lenge, selv om det ikke er det. Mange tar fri når de store stevnene er over, men i år er vi ikke kommet i gang før sommerferien kommer, så jeg tror det er viktig å komme litt i gang nå, avslutter hun.

 

Nyharvet og klar for stevne pinseaften (foto alle bilder: Anette Brandsgård Skaug)

Disipliner
Barn fra 6-11 år kan starte T7 og V5, uten plassering, mens barn 11-13 år kan delta i V5, T7 og T5. Sportsklasser som er åpne for alle er V1, V2, T1, T2 og T3. Stevnet har også mellomklasser fra 13 år, V3 og T5, samt fritidsklasser for alle i V5 og T7. Det vil bli arrangert F1 felles for alle.