18 jan Historisk avtale inngått
Torsdag 14. januar ble det inngått en historisk avtale mellom Norsk Islandshestforening og Trav365.no, som eier nettsiden Tølt.no, om levering av eksklusive saker til NIHFs hjemmeside.
Avtalen er historisk da den markerer starten på NIHFs digitale satsning, samtidig som den ivaretar et bredt tilbud til alle sine medlemmer. Både på egen flate og hos Tølt.no.
– Det handler om samarbeid. Denne avtalen sikrer NIHF inntil fem eksklusive saker i uka på vår hjemmeside, i tillegg til fyldig dekning på store arrangementer og hendelser som avlsutstilling, NM. VM eller Nordisk og Fjellfestivalen. Med samarbeidet er vi sikret gode saker til våre medlemmer, som er laget for NIHF til NIHF, forklarer leder Even Hedland.
Han frykter ikke å undergrave egen hjemmeside med avtalen.
– Nei. Vi har laget en avtale med en mal for hva vi ønsker og hvordan det ønskes løst. Et enstemmig styre står bak avtalen. Dette er nybrotsarbeid for NIHF så veien må bli litt til mens vi går, men vi har tett og god dialog hele veien. Dette tar oss inn i en ny hverdag og jeg tror medlemmene vil bli veldig fornøyde, sier han.
For med avtalen er islandshestmiljøet sikret et bredere spekter av saker, på to forskjellige plattformer.
– Vi fortsetter som før og vil ha vår profil. Men med leveransen til NIHF er vi sikret at det ikke blir dobbeltpubliseringer, men eksklusive saker begge steder. Dermed er dette en vinn-vinn for alle. NIHF får en levende nettside med et godt gratistilbud til medlemmene, mens vi kan dyrke vår profil. Poenget er at vi har begge felles mål, nemlig så mye godt islandsheststoff til folket som mulig, sier redaktør Ida Nielsen i tølt.no.
Mens NIHFs saker vil være gratis for medlemmene, vil fortsatt tølt.no ha abonnement.
– Det er vi nødt til. Det henger også sammen med en stor produksjon på 3-4 saker hver dag, 365 dager i året. Men med denne avtalen kan vi fortsatt tilby dette til en rimelig penge. Vi vil ha en egen dedikert NIHF-medarbeider, som skal sørge for å løse oppgaven i henhold til avtalen, sier Nielsen.
Etter planen er oppstart for satsningen 1. februar.
– Vi håper før, men det er litt å sette seg inn i og forberede. Men fra 1. februar vil medlemmene se at noe skjer, lover Hedland.