Forsker på undervisning av ryttere

Illustrasjonsfoto ridekurs

 

Studenter og lærere ved Norsk Hestesenter er med i et forskningsprosjekt om undervisning av ryttere. Det er et samarbeid mellom Sverige og Norge, og gjennomføres med støtte fra Stiftelsen Hästforskning.

Av Stein Larsen – post@trav365.no

Forskningsprosjektet «Rytterfølelse i praksis – hvordan man underviser ryttere» studerer hvordan ridelærere instruerer rytterens bruk av hjelpere i momenter der hesten skal utføre en eksakt bevegelse/øvelse, skriver Hestesenteret på sine hjemmesider.

Studien inkluderer ti ryttere, fem i Sverige og fem i Norge, som rir to hester hver for to ulike ridelærere. I forlengelsen av undervisningen blir ridelærerne intervjuet om sin undervisning, og rytterne blir intervjuet om sin forståelse av instruksjonen som blir gitt. Fem av våre studenter på Ridelærer 2, og to av lærerne på ridelærerstudiet ved Norsk Hestesenter, har deltatt i studien på norsk side. I Sverige har det samme opplegget blitt gjennomført på Ridskolan Strömsholm.

Under rideøkten sender sensorene kontinuerlig informasjon til dataprogrammet EquiMoves, i tillegg blir undervisningen filmet fra ulike vinkler. Engell forteller at kvalitativ analyse blir kombinert med objektive målinger av hestens og rytterens bevegelsesmønster, samt at videoene blir analysert.

– Studien vil gi ny kunnskap om pedagogikk og læring i rideundervisning, og erfaringene fra studiene kan anvendes til fortsatt forskning om hvordan man kan forbedre undervisningen. – Vi ser dette fra et pedagogisk perspektiv; hva sier instruktøren – og hvordan tolker eleven informasjonen? Hvordan dette samspillet fungerer mellom hest, trener og elev har alt og si for læring, sier Agneta Egenvall fra SLU.



Malcare WordPress Security